A Barlang
HÁLÓTERV
A témafeldolgozás fejlesztési területei és a hozzákapcsolódó tevékenységek a műveltségi területek szerint
Fejlesztési területek
|
Tevékenységek
|
Magyar nyelv és irodalom
|
- Kommunikációs készség; beszédkészség fejlesztés;
- A szóbeli szövegalkotás képességei: folyamatos nyelvi tervezés képessége, nyelvi kifejezés képessége, cél- és tématartás képessége, nyelvi alkotó képesség
- Írásbeli közlés képességei: nyelvi tervezés képessége, nyelvi kifejezés képessége, cél- és tématartás képessége, nyelvi alkotó képesség, önellenőrzés képessége – helyesíráskészség fejlesztése
- Ritmuskészség fejlesztése
- Szóbeli és írásbeli közlések befogadásának képességei: tartalom megértése, tájékozódó olvasás, elmélyült olvasás
- Szövegértés, szövegfeldolgozás képességei: elsődleges szövegértés, asszociációk, információk átalakítása, következtetések levonása
- Információk, tények, adatok kiemelése, lényegkiemelés, tömörítés
- Dramatizálást segítő készségfejlesztés
|
Mítoszok, mondák, legendák gyűjtése a barlangokról, az őskorról,
Kutatómunka otthon és a könyvtárban
Teremtéstörténet gyerekeknek – saját könyv, mese, vers alkotása
Leírások, algoritmusok készítése az emberről, az emberré válásról
A beszéd megjelenése – különböző jelbeszédek megjelenítése, jelbeszédek, titkos jelek alkotása, titkosírás
Találós kérdések, szólások, közmondások, mondókák tanulása, (barlangról, ősemberről) - eredetük magyarázata
Drámajáték – egy este a barlangban, a tűzkörül stb.
Keresztrejtvények betűrejtvények megfejtése, készítése
Ősi rigmusok tanulása, rigmusok kitalálása, alkotása
Embernevek, lelőhelyek, ország-, barlangnevek helyesírása
Keresgélés lexikonokban, enciklopédiákban
Ismeretterjesztő szövegek feldolgozása
|
Matematika, informatika
|
- Összehasonlítások, becslések, mérések
- Fogalmak tisztázása
- Számolási, logikai készség fejlesztése
- Adatgyűjtés
|
Mérések, mértékegységek– hosszúság, idő, térfogat, tömeg–
a különböző ősembertípusok és az őskori állatok testméreteinek, arányainak összehasonlítása, sorba rendezése
Számok helye a számegyenesen,
időszalag készítése
A témához kapcsolódó szöveges feladatok megoldása
Képek, információk gyűjtése az ősemberről, életmódjáról, eszközeiről, az őskori állatokról kereső programok segítségével.
Az összegyűjtött adatok rendszerezése táblázatok létrehozásával.
|
Természet- és társadalomismeret
|
- Megfigyelőkészség;
- Egymáshoz rendelés, viszonyítási képesség
- Megfigyelések, tapasztalatok elmondása, rögzítése rajzban és írásban
- Ok-okozati összefüggések felismerése, élő és élettelen természet kapcsolatai
- Adatok értelmezéséhez szükséges alapfogalmak biztos használata
- Térbeli tájékozódás képessége (térképhasználat)
- Információ és adatgyűjtés
- Összehasonlítás képessége
- Rendszerező képesség fejlesztése
|
Magyarország barlangjainak megkeresése térképen, a környék élővilágának és történetének megfigyelése
Az őskorral foglakozó tudományterületek, foglakozások (archeológia – régészet, embertan, néprajz, geológia – földtan, őslénytan, botanika – növénytan, kormeghatározási módszerek)
Emlősök, főemlősök jellemzői – összehasonlítások, magyarázó rajz készítése
Lelőhelyek keresése, bejelölése a térképen – térképhasználat
Időszalag készítése – őstörténet
|
Vizuális és manuális kultúra
|
- Vizuális nyelvi- képi- és plasztikai kifejezés fejlesztése
- Kompozíció tudatosabb alkalmazására való késztetés
- Kreativitás fejlesztése
- Együttalkotás a társakkal
- A konstruálás szabályainak betartása
- A forma és rendeltetés felismertetése
|
Barlangrajzok elemzése, készítése
Az ember első eszközei
Agyagedény készítése
Kunyhó készítése a természetben található anyagokból (agyag, ágak, levelek, fűzfavessző)
Fafaragás, nyárs és dárdakészítés
Rajzkészítés: Ezt látom a barlangból
Életnagyságú ősemberek elkészítése, felöltöztetése
Folyamatábra készítése az emberré válásról, az emberi test alakjának, felemelkedésének változásáról
|
Ének-zene-mozgás-játék
Ősember
és
ősgyereke,
ha pontosan célzott,
minden este
hazavitt és
megsütött és
meg is evett egy-két
rinocéroszt.
|
- Ritmus- és variációs készségek fejlesztése
- Kommunikáció és metakommunikáció megbeszélése
- Rögtönzések
- Dalkör bővítése
- Új zenei ismeretek nyújtása
- Biztos mozgás, reagáló képesség fejlesztése
- Figyelem erősítése
- Kudarctűrő képesség javítása
|
Ritmushangszerek készítése
A vadászatra való felkészülést segítő versek írása, ritmizálása
Közös zenélés, sámántánc
Kislabda dobás- kődobás – vadászat
Fadárda hajítás
|
|