A minimum követelmények, a továbbhaladás feltételei 4. évfolyam végén
Magyar nyelv és irodalom:
Érthető, folyamatos beszéd a mindennapi kommunikációban. Beszédfolyamatok követése, magyarázatok, feladatszövegek lényegének pontos megértése. A tanult udvarias nyelvi fordulatok használata mindennapi beszédhelyzetekben. A gondolatok értelmes megfogalmazása szóban és írásban a tanult szövegformák tartalmi követelményeinek figyelembevételével. Előzetes fölkészülés után ismert témájú szöveg folyamatos, a tartalmat kifejező fölolvasása. Önállóan megismert - életkorhoz illő - szöveg néma olvasása, lényegének megértése és megfogalmazása. Gyakorlottság a tanító irányításával a mélyebb tartalmi rétegek megértésében, erkölcsi, esztétikai értékek felismerésében. A kötelező memoriterek (pl. Himnusz, Szózat, Nemzeti dal) elmondása fejből.
Rendezett, olvasható, a tanulás eszközeként használt írás. A mondatfajták és a tanult szófajok biztonságos felismerése szövegben, megnevezésük. A szótövek és toldalékok megkülönböztetése legalább az egyalakú szótövek esetében. A tanult helyesírási szabályok alkalmazása legalább az iskolai munkafüzetek és feladatlapok szó- és szöveganyagának körében. Legyen biztos a tanító által kijelölt szóanyag helyesírásában. Tudja a helyesírási szótárt tanítói segítséggel használni.
A tanítói javítással vagy tanulói önellenőrzéssel feltárt helyesírási hibák kijavítása.
Használja megfelelően a tanult mondatfajtákat írásban. Fogalmazzon önállóan néhány mondatos elbeszélést, leírást, jellemzést, képeslapot, levelet és meghívót. Javítsa fogalmazási hibáit tanítói segítséggel. Tudjon párbeszédet beépíteni az elbeszélő fogalmazásba.
A könyvek önálló keresése a könyvtárban. A könyvek tartalomjegyzékének használata. Könyvek és egyéb információhordozók felhasználása segítségadással tanulási feladatokhoz.
Matematika:
Biztos számfogalom tízezres számkörben. Számok helyi érték szerinti írása, olvasása.
Számok képzése, bontása. Számok nagyságának és a számjegyek különféle értékének biztos ismerete.
A tízes, százas, ezres számszomszédok meghatározása. Szóbeli és írásbeli műveletek értelmezése és megoldása. A becslés, ellenőrzés eszközként való alkalmazása. A helyes műveleti sorrend ismerete és alkalmazása a négy alapművelet körében. A zárójel alkalmazása. Szöveges feladathoz tartozó számfeladat alkotása, és ezzel a szöveges feladat megoldása.
Adott halmaz elemeinek szétválogatása adott szempont szerint. Nyitott mondat igazsághalmazának megkeresése véges alaphalmazon. Szöveges feladatok megoldása. A megoldás algoritmusainak alkalmazása. Sorozat szabályának felismerése, sorozat folytatása. A szabály megfogalmazása egyszerű formában.
Adott feltételeknek megfelelő geometriai alakzatok építése síkban, térben. Geometriai tulajdonságok felismerése, alakzatok kiválasztása a felismert tulajdonság alapján.
Mérés szabvány egységekkel. Át- és beváltások a tanult mértékegységekkel gyakorlati mérésekhez kapcsolva, illetve ilyenek felidézése nyomán. Számítások a kerület és terület megállapítására.
Környezetismeret:
A tanuló keressen a tankönyvön kívül más ismerethordozókból a tananyaghoz kapcsolódó információkat. Tanítói kérdésre néhány mondatos összefüggő felelettel válaszoljon. Mutasson be egy-egy ismert növényt, emlőst, madarat és gerinctelen állatot a lakóhely környezetéből. Nevezze meg az életükhöz szükséges környezeti feltételeket.
Nevezzen meg a környezetéből környezetszennyező forrásokat, ismerje azok egészségkárosító hatásait. Legyen képes méréseket végezni a tanult körben az emberi testen, nevezze meg a tanult élettani jellemzőket. Tudja, hogyan őrizheti meg egészségét, és mi veszélyezteti azt leginkább.
Ismerje a domborzat jelölését a térképen. Találja meg lakóhelyét, nagytájainkat Magyarország domborzati térképén. Ismerje lakóhelyének védett természeti értékeit. Mutassa be a lakóhelyéhez közeli kirándulóhelyek egyikét.
Nevezze meg a különbségeket az eltérő településtípusok között. Tudja, hogyan lehet megközelíteni a szomszédos településeket.
Nevezze meg a lakóhelyén élő népcsoportokat.
Informatika:
A tanuló ismerje fel és nevezze meg a számítógép fő részeit. Legyen képes kezelni a billentyűzetet és az egeret, használatukkal a számítógéppel „kommunikálni”, és életkorának megfelelő oktatási célú programokkal tevékenykedni. Elakadás, hibaüzenet esetén tudjon segítséget kérni.
Ismerje meg egy szövegszerkesztő és rajzoló szoftver alapvető szolgáltatásait, alkalmazásukkal tudjon egyszerű szöveges dokumentumot létrehozni, illetve ábrát, rajzot, illusztrációt készíteni.
Legyen képes egyszerű, hétköznapi, illetve térbeli tájékozódási képességet fejlesztő algoritmusokat értelmezni, illetve végrehajtani.
Tudjon tájékozódni az iskolai könyvtár szabadpolcos állományában és innen dokumentumot választani. Legyen képes a választott dokumentum legfontosabb adatainak megnevezésére. Ismerje az információhordozók mindennapi életben leggyakrabban használt típusait. Legyen képes olvasmányairól röviden, szóban beszámolni.
Idegen nyelv:
Hallott szöveg értése
Értse meg a pedagógusnak az óravezetésével kapcsolatos egyszerűbb utasításait
a pedagógus, társai és hanghordozó által megfogalmazott kérdésre tudjon nonverbális választ adni, mozgással vagy egyéb cselekvéssel a kérést teljesíteni. Képes legyen az ismert gyermekirodalmi alkotásokat (dal, mondóka, játék stb.) megérteni. Értsen meg ismert nyelvi eszközökkel megfogalmazott rövid kérdést
Beszédkészség
A legalapvetőbb tanult kommunikációs szándékot legyen képes kifejezni ( a köszönés, bemutatkozás, megköszönés nyelvi formái). Legyen képes a tanórai egyszerű interakciókban részt venni és ezekben rövid válaszokat adni
tudjon egyszerű információkat adni és kapni saját közvetlen világáról.
Ismert dolgokat megnevez, néhány mondókát, verset, dalt elmond.
Olvasott szöveg értése
Ismerje fel az idegen nyelvi ábécé betűit, a tanult szavak írott alakját. A tanult gyermekirodalmi alkotásokat tudja írott alakjukban követni. Ismert nyelvi elemekből álló rövid mondatokat értsen meg. Tegye meg a kezdő lépéseket az alapvető olvasási stratégiák kialakítására.
Íráskészség
Legyen képes az idegen nyelvi ábécé betűinek leírására. Legyen képes helyesen lemásolni ismert szavakat. Legyen képes elkülöníteni az idegen nyelven és a magyar nyelven írott szövegeket.
Felmérések érdemjegyre váltása:
0-40 % 1
41-60 % 2
61-80 % 3
81-90 % 4
91-100 % 5
Tanév végi követelmények sajátos nevelési igényű tanulók számára
4. évfolyam
Magyar nyelv és irodalom
-
A tanuló legyen képes a mindennapi érintkezésben a kommunikációs helyzetnek megfelelő, néhány mondatos szöveg alkotására, véleményének egyszerű közlésére.
-
Tudjon kérdést feltenni, válaszolni, egyszerű üzenetek átadásában közreműködni.
-
Ismerje saját személyi adatait.
-
Beszéljen érthetően, tagoltan, helyes köznyelvi kiejtéssel, megfelelő ritmusban.
-
Legyen képes előkészítéssel szövegértést bizonyító feladatok megoldására, ismeretek, információk gyűjtésére.
-
Tudjon 2-3 mondatos véleményt megfogalmazni az olvasott, hallott szövegben szereplők magatartásával kapcsolatban.
-
Legyen képes felkészülés után egyenletes tempóban olvasni.
-
Írásképe legyen rendezett, olvasható.
-
Tudjon szavakat, rövid mondatokat másolni írottról, nyomtatottról; szavakat és rövid mondatokat tollbamondás után leírni
-
Legyen képes alkalmazni a gyakorolt helyesírási szabályokat – előkészítés mellett alkalmazza a mondatkezdő nagybetűt, a mondatvégi írásjeleket, legyen ismerete a „j” hang kétféle jelöléséről.
-
Legyen betűismerete a tanult betűk körében.
-
Rendelkezzen elemi műfaji ismeretekkel (vers, próza megkülönböztetése).
-
Tudjon szöveghűen elmondani emlékezetből 3-4 verset.
-
Legyen képes egyszerű esztétikai ítéletalkotásra a természeti környezetre, tárgyakra, életkorának megfelelő műalkotásokra vonatkozóan.
Matematika
-
Legyen jártas a tulajdonságok változásainak megfigyelésében, megfogalmazásában, a halmazok képzésében.
-
Tudjon megfogalmazni egyszerű állításokat és azok tagadását.
-
Legyen biztos számfogalma, műveletfogalma az adott számkörben.
-
Tudjon önállóan megoldani egyszerű szöveges feladatokat.
-
Legyen jártas egyszerű relációk értelmezésében, kifejezésében, megfogalmazásában, a számok nagyságának összehasonlításában.
-
Ismerjen fel egyszerűbb szabályokat, és tudja azokat megfogalmazni.
-
Tudjon egyszerű, állandó különbségű számsorozatot folytatni mindkét irányban.
-
Ismerje a téglalap és a négyzet tulajdonságait.
-
Legyen jártas a négyzet és a téglalap kerületének értelmezésében. Gyűjtsön tapasztalatokat a számításokban.
-
Ismerje fel a kockát, téglatestet, gömböt, hengert, négyzetet, kört, háromszöget; tudjon előállítani testeket gyurmából, síkidomokat vágással, tépéssel, rajzolással.
-
Ismerje a szabvány mértékegységeket.
Környezetismeret
-
Tudjon csoportosítani adott szempontok alapján. Vegye észre, hogy a tulajdonságok egy része fontos, lényegi, míg mások kevésbé fontosak.
-
Tudja, hogy a víz és a levegő elengedhetetlen feltétele az élőlények létezésének.
-
Tapasztalja meg, hogy a halmazállapotok egymásba átalakulhatnak.
-
Fedezze fel az időbeli sorrendiséget a napi, havi történésekkel kapcsolatosan. Tudja az évszakok, hónapok, napok, napszakok nevét.
-
Tudja megkülönböztetni a tűlevelű és a lombos fát.
-
Legyen képes felsorolni segítséggel az életjelenségeket és az élethez szükséges környezeti feltételeket.
-
Sorolja fel kép vagy a valóság alapján a virág és a gyümölcs részeit.
-
Vegyen részt növényápolásban és a környezetében lévő állatok gondozásában.
-
Fedezze fel, hogy az évszakok változása periodikus változásokat okoz a növények életében.
-
Tudja felismerni a különböző élőhelyek jellemző állatait.
-
Ismerje fel a háziállatokat képen és lehetőség szerint a valóságban is.
-
Tudja, hogy az ember gondoskodik az állatokról és az állatok táplálékot nyújtanak az embernek.
-
Ismerje a helyes étkezési rendet és étkezési szokásokat.
-
Tudja, hogy betegség esetén orvoshoz kell fordulnia.
-
Használja tudatosan a szemétgyűjtőket.
-
Ismerje környezetének legjellemzőbb felszíni formáit és vizeit.
-
Használja a földrajzi neveket, ismerje a fő világtájak nevét.
Felmérések érdemjegyre váltása sajátos nevelési igényű tanulóknál:
0-30 % 1
31-50 % 2
51-70 % 3
71-85% 4
86-100 % 5
|