Lépésről lépésre Gyermekközpontú Program
Gyermekbarát környezet jellemzői:
- a műveltségi területeknek megfelelő sarkok
- szabad polcokon elhelyezett eszközök, melyeknek egy részét közösen használják a gyerekek
- személyes tárgyaknak külön hely
- szőnyeg a közös együttlétekre
Reggeli beszélgetőkör:
A reggeli kihívás megoldása után egyezményes jelre gyülekeznek a gyerekek a szőnyegen, ahol minden reggel köszöntik egymást és megbeszélik – a dátumot, az időjárást, a tanítási napok számát, az osztálylétszámot, a reggeli üzenet alapján a rájuk váró feladatokat, és a szabályok közül azt, amire nap folyamán különösen figyelnek. Itt kerülhet sor az élménymegosztásra, a további feladatokhoz szükséges bevezető beszélgetésekre, ráhangoló játékokra, a felelősök választására.
Differenciált, vagy kooperatív tanulásszervezés a tanítási órákon
Kötelező, választható, időkitöltő feladatok biztosítása, differenciálás a feladatok között, alapcsoportok, véletlenszerű csoportok, párok létrehozása feladattól függően.
Gyermekmegfigyelés, szöveges értékelés
1. A tanítók megfigyelik a gyerekeket és feljegyzéseket készítenek.
2. Mapparendszer működtetése: értékelő mappában anyaggyűjtés a tanító számára, a gyűjtődosszié és a bemutató dosszié használata (az utóbbihoz időszakonként szülői kísérőlevél csatolása).
3. Önértékelések a gyermekek részére, szülői kérdőívek a családoknak.
4. A fenti dokumentumok alapján, ha lehet negyedévenként, de kötelezően félévkor és év végén részletes, a gyermek egyéni fejlődési jellemzőit figyelembe vevő szöveges értékelés, amely a magatartás, szorgalom, a közösségi munka, az önállóság, a témafeldolgozás és a tantárgyak tanítása során kiemelten fontos képességek, és készségek területéről tartalmaz információkat elsősorban a gyereknek és rajta keresztül a családnak.
Javítás
A gyermekek délelőtt elvégzett feladatait a tanítók lehetőség szerint még aznap átnézik, ha hibátlan egy mosolygós arcocskát tesznek oda, ha van benne hiba egy kiradírozható szemecskével jelzik ezt (kivéve harmadik osztálytól a helyesírás javítását). A gyerekek az ebéd utáni javítási időben feladataikat kijavítják, hét közben más (házi feladatot) nem kapnak. A hét végére, ha lehet, olyan feladatot kapnak, amelynek megoldásához a szülőkre is szükség van.
Projektoktatás
Az osztályok egy tanévben kb. 2-3 témát dolgoznak fel, melyet a gyerekek, a szülők és a tanítók közösen választanak. A témafeldolgozás beépül a mindennapokba, és a tananyagba is, ha van rá lehetőség. A teremben külön témafalon gyűlnek a dokumentumok, anyagok, a gyerekek kutatónaplót vezetnek, könyveket készítenek. A témát egy nagyobb eseménnyel zárják le, majd értékelik.
Osztálykabala
Egy gyerek hét végén sorsolás után hazaviszi kedvencüket és leírja annak naplójába, hogy mi történt vele.
Szülői bevonás
Amikor csak lehetőség van, meg kell próbálni a szülőket bevonni gyermekük nevelésébe, az osztályban folyó munkába akár segítőként, akár szakértőként. Erre különösen jó alkalmakat biztosítanak pl. a témafeldolgozások, a különböző ünnepek, iskolán kívüli programok, a kabala naplójának vezetése, stb.
A tantermeknél külön szülői faliújság van.
Napirend
Reggeli kihívás, reggeli beszélgetőkör, foglalkozások, ebéd, mese, önálló olvasás, javítás, levegőzés, szabad játék |