BARLANG
A témafeldolgozás lépései
4. évfolyamon
lépés
|
tartalom
|
tevékenység
|
szervezési feladatok,
szülők bevonása
|
1.
|
A téma bevezetése
Levél szülőknek
Mit tudok már a barlangokról?
Mit szeretnék megtudni a barlangokról?
|
Egyéni munka, majd kooperatív csoportmunka
Beszélgetés
|
A témafal elindítása
|
2.
|
Séta a Gellérthegyre, a Sziklakápolna megtekintése
Falak, termek, fény megfigyelése
|
tanulmányi kirándulás
|
Szülői segítségadás:
kísérés a kirándulásra
|
3.
|
Látogatás a könyvtárba: anyaggyűjtés a kutatónapló készítéséhez
Barlangok fajtái, magyarországi barlangok, a világ legmélyebb barlangjai
|
Könyvtárlátogatás
Ismeretterjesztő szöveg feldolgozása kooperatív csoportmunkával
Gyűjtőmunka; kutatónapló készítése;
|
|
4.
|
Barlangok kialakulása
Jégbarlangok, karsztbarlangok, mészkőbarlangok, tengeri- és lávabarlangok
|
Ismeretterjesztő szöveg feldolgozása
|
|
5.
|
Magyarország barlangjai: beszámolók az eddigi kutatásokról
|
Ismeretterjesztő szöveg feldolgozása
Látogatás az iskolai könyvtárban –
Gyűjtőmunka, kutatónapló készítése
„
Power point-os bemutató készítése
|
|
6.
|
Kirándulás a Budai-hegység barlangjaihoz
Képződmények megfigyelése
|
Tanulmányi kirándulás
Megfigyelési szempontok adása
|
Szülői segítségkérés, kísérés, barlangász ismerősök bevonása
|
7.
|
Cseppkövek fejlődése
Az állócseppkő (sztalagmit) és a függőcseppkő (sztalakit)
|
Kutatómunka
Albumkészítés képekből
|
Ismeretterjesztő filmek
|
8.
|
A barlang, mint élőhely
Az ősemberek, barlangrajzok
|
Ismeretterjesztő szöveg,
Kutatás az interneten
|
Filmek keresése
|
9.
|
A barlang élővilága: élet a teljes sötétségben
Alkalmazkodás a barlang életfeltételeihez
Trogloditák: barlanglakó élőlények
Állatvilága: denevérek, százlábúak, rovarok, fülbemászók, bogarak, svábbogarak, barlangi tücskök, texasi vak szalamandra, mexikói vaklazacok, vakgarnélák, barlangi siklók…
|
A különböző tudományos álláspontok összegyűjtése -
Szövegfeldolgozás csoportmunkával
|
|
10.
|
Barlang-makett készítése
|
|
|
|
A téma lezárása: kirándulás
|
|
|
|